
Després dels contundents plats als que ens té acostumats el gèlid hivern (malauradament, ja no tan gèlid en els darrers anys), espero amb candeletes els mesos de maig i juny per delectar-me amb un dels meus plats preferits: els pèsols a la catalana amb pernil ibèric. Llegum exquisit i extraordinari en tots els sentits. De color verd intens, de forma rodona gairebé perfecta, textura cruixent quan és un pèl cru i melosa quan és més cuit, sabor dolcenc i gens empallegós, respectuós amb els efectes secundaris sorollosos que solen causar d’altres llegums, tavella fàcil d’extreure… Si no és el llegum perfecte, poc li en falta. Agraït de trobar a l’arròs, ja sigui en una paella, un arròs de muntanya o un risotto, o acompanyant carn com mandonguilles, un bon estofat o un fricandó, els pèsols són fins i tot bons, senzillament, bullits amb aigua, sal i patates i amanits amb oli d’oliva. Excel·lent manera per arribar-ne a l’essència i gaudir de l’autèntic sabor del pèsol tal com és. Si no voleu ser tan puristes, sempre podeu cuinar-los seguint la recepta que aquí us proposo dels pèsols a la catalana amb pernil ibèric, una recepta on el sabor dolcenc del pèsol queda emfatitzat amb l’alcohol que fem servir, sigui moscatell, vi ranci o anís i refrescat amb la menta picada afegida al final de tot de la cocció. El punt de contrast final l’aporta el pernil ibèric i la cansalada, ambdós ingredients salats que magnifiquen, encara més, l’extraordinari sabor de tan preuat llegum.
Ingredients per a 2 persones
1 kg de pèsols sense pelar
1 ceba tendra mitjana picada
½ manat d’alls tendres en juliana
50 g de cansalada (salada) tallada a dauets
2 trossos de pernil ibèric tallat a dauets o trossets
10 fulles de menta picades
½ got de moscatell (o vi ranci o anís)
½ got d’aigua mineral natural
Pebre negre
Sal
Preparació dels pèsols a la catalana amb pernil ibèric
- En una paella, daurar els daus de cansalada, deixar que deixin anar el greix, retirar i reservar sobre paper absorbent.
- Si volem fer servir botifarra negra per fer els pèsols a la catalana, tallar-la a trossos grans i daurar-los lleugerament procurant que no es trenquin. O si preferim acompanyar els pèsols amb pernil ibèric, en aquest cas, tallar-lo a dauets o trossets petits i daurar-los lleugerament. Reservar la botifarra negra o el pernil pel final.
- A la mateixa paella on hem fregit la cansalada i la botifarra o pernil ibèric, daurar uns minuts la ceba tendra picada i els alls tendres en juliana. Si fos de menester més oli, afegir-ne.
- Deixatar la paella amb una mica de moscatell (o l’alcohol que vulguem fer servir) i evaporar l’alcohol.
- Incorporar els pèsols pelats i la cansalada.
- Salpebrar lleugerament, incorporar l’aigua, tapar parcialment la paella i deixar coure 5 minuts a foc mig.
- Finalment, afegir la menta picada i la botifarra negra o el pernil ibèric que teníem reservats.
- Acabar de coure els pèsols a la catalana amb pernil ibèric (o botifarra negra) 1 minut.





